Výhody a nevýhody elektrických skútrů
Proč se vám elektroskútr vyplatí:
- Ekologický provoz, nulové emise – jízdou na elektroskútru neznečišťujete ovzduší, protože motor neprodukuje žádné emise ani zápach. Dostanete se s ním i do lokalit, kam je běžně zakázán vjezd vozidel se spalovacím motorem (např. centra velkých měst).
- Levný provoz – v porovnání s klasickým benzinovým skútrem vás elektrický pohon vyjde o poznání levněji. Podle některých zdrojů jsou provozní náklady ve srovnáním s benzinovým skútrem až 14× nižší, a dokonce až 40× menší ve srovnání s automobilem.
- Nenáročný na údržbu – ušetříte i peníze za servis, servisní prohlídka je jednou za rok, navíc u e-skútru nemusíte měnit olej, jiné kapaliny ani nijak speciálně pečovat o motor.
- Na některé modely nepotřebujete řidičský průkaz (viz níže).
- Neřešíte tankování, nabijete takřka kdekoli – elektroskútr nabijete doma nebo všude tam, kde je dostupná klasická elektrická zásuvka. U modelů s vyjímatelnou baterií je nabití ještě jednodušší. Baterii ze skútru zkrátka vytáhnete a odnesete, kam potřebujete. Pro plné nabití vybité baterie stačí většinou 4 až 8 hodin.
- Snadná manipulace a ovládání – jízdu na elektrickém skútru si osvojíte velmi rychle. Posed je pohodlný a díky tomu, že je skútr celkem lehký a obratný, výborně se s ním kličkuje v husté městské dopravě.
- Bezproblémové a bezplatné parkování – hlavně ve velkých městech je parkování velký problém. S elektroskútrem se však vejdete téměř kamkoli a za parkování nikde neplatíte. A doma ho na rozdíl od klasického benzinového skútru můžete zaparkovat i ve sklepě vašeho činžáku.
- Uveze vám nákup i náhradní oblečení – základní úložný prostor má skútr pod sedadlem, můžete ho však kdykoli dovybavit příslušenstvím – zadním či předním nosičem, na který připevníte tašku či speciální kufr.
Co by vám mohlo vadit:
- Nižší rychlost – maximální rychlost u elektroskútrů je o něco menší než u klasických skútrů, a to 25 km/h až 45 km/h. Záleží na modelu. Ovšem pro jízdu po městě, kde stejně nemůžete jezdit příliš rychle, nebo k překonání kratší dojezdové vzdálenosti to nemusí být výrazně omezující faktor.
- Nosnost – 120 až 180 kg dle modelu. Pokud budete jezdit sami, nemusíte ji vůbec řešit. Ale pro pravidelné cestování ve dvou včetně zavazadel je už dobré zvážit koupi stroje s vyšší nosností.
- Dojezdová vzdálenost – je kratší než u klasických benzinových skútrů. U elektrických skútrů ujedete na jedno dobití 40 km až 120 km. Opět záleží na modelu a výkonnosti baterie. Při dojíždění do práce nebo na pojížďky po městě vám ale postačí i základní e-skútr s dojezdem kolem 50 až 60 km.
- Vybití baterie v nevhodném okamžiku – pokud si nedáte pozor, nevšimnete si indikace nízkého stavu baterie a nedobijete ji včas, mohlo by se vám stát, že se při výpravě na delší trasu vybije v nejméně vhodnou chvíli. A pokud nebude v blízkosti místo s elektrickou zásuvkou, může to být komplikace. Na druhou stranu s výdrží baterie je to podobné jako s benzínem. Když neuposlechnete varování kontrolky a včas nedotankujete, také daleko nedojedete.
Co je dobré zvážit ještě před nákupem skútru
S řidičským průkazem nebo bez?
Než se rozhodnete pro konkrétní model, je dobré si nejprve položit pár otázek, které jsou při výběru zásadní. Hlavní věc je udělat si jasno v tom, zda máte na elektrický skútr řidičské oprávnění, nebo zda primárně hledáte elektroskútr bez řidičáku.
Elektrický skútr bez řidičáku
Elektroskútr bez řidičáku patří mezi žádané zboží a dobrou zprávou je, že existují modely elektrických skútrů, na které skutečně není potřeba řidičské oprávnění.
Jedná se o e-skútry zařazené do kategorie tzv. malých mopedů s elektrickým pohonem. Na pomyslné škále dopravních prostředků se dají tyto elektrické skútry bez řidičáku zařadit někam mezi bicykly a mopedy. Patří sem např. e-skútry z modelových řad e-Babeta, e-Fichtl, e e-Moped tradiční značky RACCEWAY od českého výrobce Rulyt.
Tyto stroje můžete bez problémů prohánět po asfaltu i bez řidičáku a bez zbytečného papírování na úřadech. Nemusí se nikde registrovat, nepotřebujete k nim tedy ani technický průkaz, registrační značku nebo povinné ručení.