Jak vybrat vhodné elektrokolo
Při výběru elektrokola je potřeba nejprve postupovat jako při výběru běžného kola - to znamená ujasnit si:
- k jakému účelu Vám bude kolo sloužit? (doprava, sport, turistika..)
- kde se budete na kole nejčastěji pohybovat a po jakých cestách? (silnice , cyklostezky, lesní a polní cesty, všechny typy?)
- jaký styl jízdy (typ posedu) by mělo kolo zejména poskytnout (sportovní - více v předklonu nebo vzpřímenější, pohodlný?)
- jak často a na jakou vzdálenost budete na kole jezdit? (kolikrát v týdnu, kolik kilometrů?)
- jaké další funkce potřebujete - skladnost (časté převážení), převážení zavazadel, výbava pro jízdu v mokru, za tmy atd.
Jaké jsou druhy elektrokol:
- Horská kola (MTB)
Kola jsou určena pro jízdu v rozmanitém terénu od lehkého až po náročný. Lze s ním jezdit i po silnici, ale druh plášťů, zdvih pérování ani geometrie rámu není pro ježdění na silnici ideální. Důležitý je také typ terénu a styl jízdy (sportovní, rekreační, výletní) a příslušné vybavení kola. V případě elektrických MTB je třeba vycházet z toho, že elektrovýbava představuje zvýšení hmotnosti kola a obvykle jsou tak elektrohoraly určeny na lehce až středně obtížný terén. Rovněž stupeň výbavy bývá u elektrických horských kol nižší a vzhledem k předpokládanému využití i dostačující.
V některých případech mají MTB svoji pánskou a dámskou variantu. U pánské verze je horní trámová trubka vedena vrchem, u dámské verze snížena - ubíhající šikmo dolů od hlavy řízení. Sportovněji založené ženy ale většinou volí "pánské" verze rámů, které mají větší tuhost.
Horská kola mohou být přizpůsobena více k jízdě po silnici, např osazením užších plášťů, dovybavením blatníky, světly apod., pak je jejich využítí univerzálnější, při zachování terénního potenciálu.
- Trekingová / crossová kola
Kola určená jak do lehkého terénu, tak i pro silnice a cyklostezky. Toto kolo vybírá cyklista, který se hodlá pohybovat po různých typech cest i po silnici. Do terénu se dostane spíše omylem, ale po prašné cestě musí občas při svých turistických toulkách projet. Upravené polní, lesní cesty, cklostezky i přejezdy po silnici. Geometrie rámu poskytuje pohodlnější - napříměnější posed než je u horských kol. Tento typ kol je v poslední době značně populární a je přímo předurčen pro cykloturistiku.
Označení "krosová" (crossová) kola je mírně zavádějící, protože někomu evokuje těžký terén ála motocross, jinému kola určená pro tradiční cyklokros. Dříve zavedený pojem "trekingová" (treková) kola označuje obdobnou kategorii kol, která se však obvykle odlišuje vybavením více přizpůsobeným delšímu cestování i po silnicích (nosiče, blatníky, světla). Obě kategorie kol mívá užší a méně terénní pláště než horská kola, rovněž kola bývají většího průměru, většinou 28".
Tato kola mívají obvykle svoji pánskou a dámskou variantu. U pánské verze je horní rámová trubka vedena vrchem, u dámské verze snížena - ubíhající šikmo dolů od hlavy řízení.
- Městská kola a touringová - cestovní kola
Cestovní (touringová) kola jsou určena hlavně pro silnice a spíše zpevněné cesty. Je méně vhodné tento typ kola využívat v terénu, jízda po upravených nezpevněných cestách ale obvykle problémy nepřináší.
Touringové kolo je vhodné díky svému vybavení (blatníky, svítilny, nosič, atd.) jako příjemný dopravní prostředek. Geometrie rámu bývá uzpůsobena delšímu cestování (vzpřímený posed)a rovněž výbava elektrokola je přizpůsobena spíše silničnímu cestování (kratší zdvih pružení, pohodlnější sedlo, tvar řidítek atd). Tato kola volí zejména cyklisté, kteří používají elektrokolo k cestám po silnicích a upravených cestách, v pohodlném stylu.
Kola v této kategorii mívají svoji pánskou a dámskou variantu. U pánské verze je horní rámová trubka vedena vrchem, u dámské verze opět ubíhající od řídítek šikmo dolů. Typově jsou tato kola velmi blízká variantám městských kol.
Městská kola a cruisery jsou uzpůsobena městským podmínkám. Rám bývá uzpůsoben pro snadné nastupování třeba i v městském oblečení. Cestování se předpokládá spíše na kratší vzdálenosti v městském provozu. Bývají vybavena menším počtem převodů. Rám má geometrii na zcela vzpřímený posed. U dámských verzí nalezneme plné zakrytování řetězů, košíky apod. Časté jsou i varianty maximálně usnadňující nastupování, vhodné pro seniory. U cruiserů se objevují i provedení v retro-designech, představujících výraz stylu. Svoji oblibu získávají i jednorychlostní (single speed) typy.
- Skládací elektrokola
Tvar rámu a velikost kol je plně podřízen požadavku na skladnost a praktičnost. Jsou vhodné na kratší vzdálenosti po pevném povrchu a velmi dobře se hodí i pro městské využití. Menší kola (zpravidla vel. 20") zvládají o něco hůře terénní nerovnosti, zato vynikají obratností v městských podmínkách. Opět lze vybírat varianty s nízkým nástupem a různé stupně výbavy, třeba i celoodpružené.
Nově se etablovala i kategorie skládacích horských kol, která spojuje vlastnosti horského kola s praktičností skládacího. Přestože je složené horské kolo o něco větší než klasická 20" skládačka, snadno se vejde např do kufru auta a po rozbalení poskytuje plnohodnotné vlastnosti horského elektrokola, včetně převodů a odpružení.
- Elektrické tříkolky
Vhodné pro seniory nebo invalidy. Kola jsou 16" nebo 20". Elektrotříkolky bývají osazeny předním i zadním košem pro snadné uložení věcí či nákupu.
Určení velikosti rámu podle výšky postavy dospělí:
Výška postavy | Výška rámu dle označení |
150-155 cm | 14"-15" XS/S |
155-160 cm | 15"-16" S/M |
160-165 cm | 16"-17" M |
165-170 cm | 17"-18" M |
170-175 cm | 18"-19" L |
175-180 cm | 19"-20" L |
180-185 cm | 20"-21" XL |
185-190 cm | 21"-22" XL |
190-195 cm | 22"-23" XL/XXL |
195-200 cm | 23"-24" XXL |